donderdag 30 december 2021

VOGEL VAN DE MAAND

 Pestvogel (Bombycilla garrulus)


Wat een akelige naam voor zo'n mooie vogel! Dat dacht ik toen ik de vogel voor het eerst zag. In de middeleeuwen schijnt men invasies (influxen heet dat in vogelaarstaal) van pestvogels in de winter, te hebben verbonden met het uitbreken van de pest. Momenteel hebben we in Nederland te maken met een klein aantal vogels die vanuit het noorden zijn afgezakt om hier in onze parken en plantsoenen bepaalde soorten achtergebleven bessen te eten. Vandaar dat ik de pestvogel vogel van de maand heb gemaakt. In Noordwijk zit er nu eentje in een plantsoen van een nieuwbouwbuurt. Ik kon hem zonder veel moeite fotograferen. Pestvogels zien in hun broedgebieden kennelijk weinig mensen en zijn daarom niet zo schuw.     



(Foto's en grafische bewerking: © Jaap v.d. Marel)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

VOGEL VAN DE MAAND

  Pestvogel ( Bombycilla garrulus ) Wat een akelige naam voor zo'n mooie vogel! Dat dacht ik toen ik de vogel voor het eerst zag. In de...