maandag 8 november 2021

HERFST

Het is sinds enige weken volop herfst. In dit jaargetijde verwonder ik mij altijd over de enorme verscheidenheid aan soorten paddenstoelen die je tegen kunt komen. Ze zijn er in allerlei kleuren. In Nederland alleen al komen meer dan vijfduizend soorten voor. Er zijn paddenstoelen met plaatjes onderaan de hoed voor verspreiding van de sporen, zoals de zeer giftige groene knolamaniet, maar ook soorten die sporen met buisjes (bijv. eekhoorntjesbrood), stekels, slijm of middels verstuiving (stuifzwammen en aardsterren) in de lucht brengen. De vormenrijkdom is ongekend: trechterzwammen, bekerzwammen, spijkerzwammen,  paddenstoelen die op pruiken, sponsen, geweien, vogelnestjes, sinaasappelschillen, knotsen, grote witte gummi ballen (reuzenbovisten) en koraal lijken. Je kunt het bijna zo gek genoeg niet verzinnen of het is er wel. Deze uitbundige biodiversiteit inspireerde mij tot het maken van onderstaande plaat. Hiervoor koos ik een zevental aparte vertegenwoordigers van de wonderbare 'fungi-wereld', die ik tijdens wandelingen tegenkwam. De zeldzame peperbus en de rechte koraalzwam zijn mijn favorieten, voor zover je daarvan kunt spreken, want ze hebben allemaal wel een bijzonder esthetisch uiterlijk. Aan de inktviszwam kleeft wel een heel bijzonder verhaal. Pas in 1921 is deze exotische paddenstoel voor het eerst in Europa waargenomen. De soort kwam tot dan toe alleen in Australië voor.  De theorie is dat de sporen zijn meegekomen met de uitrusting of aan de schoenen van Australische soldaten die in de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk hebben gevochten. Geleidelijk aan heeft de soort zich over Europa verspreid en is hij nu ook een schaarse soort in Nederland. Zelf heb ik de inktviszwam voor het eerst gefotografeerd tijdens een vakantie in Frankrijk. 



         

   1. Peperbus. Zeldzaam. (Katwijk, parkje bij Huize Salem, 2011.)

   2. Groene knolamaniet met boomvlieg. Giftigste Nederlandse paddenstoel.                      (Wassenaar, Meijendel, 2012.)

   3. Geschubde inktzwam. (Wassenaar, Lentevreugd, 2010.)

   4. Parasolzwam. (Wassenaar, Lentevreugd, 2021.)

   5. Parelstuifzwam. (Katwijk, Panbos, 2012.) 

   6. Rechte koraalzwam. (Wassenaar, Meijendel 2010.)

   7. Inktviszwam. (Corrèze F., 2009.)   


                            (Foto's en grafische bewerking: © Jaap v.d. Marel)

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

VOGEL VAN DE MAAND

  Pestvogel ( Bombycilla garrulus ) Wat een akelige naam voor zo'n mooie vogel! Dat dacht ik toen ik de vogel voor het eerst zag. In de...