woensdag 10 november 2021

VOGEL VAN DE MAAND

       Paarse strandloper (Calidris maritima) en Grauwe franjepoot                                                (Phalaropus lobatus) 




Deze keer twee vogels van de maand, omdat ik oktober heb overgeslagen. De paarse strandloper, een doortrekker en wintergast in Nederland, scharrelt aan onze kusten zijn kostje bij elkaar op en vanaf grote stenen en steenblokken. Dit weinig schuwe, mooie, paars-grijze strandlopertje is momenteel te zien op de steenblokken van de Scheveningse havenhoofden en de zuidpier van IJmuiden. 
Meestal foerageren ze in kleine groepjes en rusten ze op steenblokken die in de luwte liggen.
De tweede vogel, de grauwe franjepoot, is ook geen broedvogel. In zeer klein aantal trekt deze soort al vanaf de nazomer tot eind oktober door vanaf de Siberische kusten en noord Noorwegen naar winterkwartieren in o.a. Gambia, Senegal en Oman. Het bijzondere met deze soort is, dat de vrouwelijke vogels dominant zijn en in het broedseizoen een veel kleuriger verenkleed hebben dan de mannetjes. Met het fotograferen van de afgebeelde grauwe franjepoot heb ik veel geluk gehad. Meestal zitten ze ver weg op een droogvallend meer of ondergelopen bollenveld, maar deze, eentje die zijn eerste winter tegemoet ging, kon ik vrij dicht benaderen. De jonge vogel zwom in een watertje aan de binnenkant van de dijk bij Kwadendamme (Zeeland). Ik maakte de foto op 23 november 2013; het was dus een erg late doortrekker, die nog een heel eind voor de boeg had naar zijn/haar (!) winterverblijf.  
  

                        (Foto's en grafische bewerking: © Jaap v.d. Marel)

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

VOGEL VAN DE MAAND

  Pestvogel ( Bombycilla garrulus ) Wat een akelige naam voor zo'n mooie vogel! Dat dacht ik toen ik de vogel voor het eerst zag. In de...